ماه مبارک رمضان، ماهی است که در آن اکثر افراد به روزه‌داری مشغول می‌شوند و در کل روز و فاصله بین سحری تا افطار، غذایی نمی‌خورند. به همین خاطر نیاز است که برای وعده سحری و افطار ماه مبارک رمضان، غذاهای مقوی‌تری را مصرف کنیم و به بدن خودمان مواد غذایی و پروتئین و ویتامین‌های موردنیاز را برسانیم.

متأسفانه، خیلی از افراد این موضوع را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود که در طول ماه مبارک رمضان، ضعیف شوند و حتی مشکلات جسمی برایشان ایجاد شود.

حالا سؤالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چه غذاهایی را باید در ماه مبارک رمضان برای سحری و افطار مصرف کنیم تا بتوانیم قدرت کافی برای روزه‌داری را داشته باشیم؟ غذای مقوی برای سحری باید چه خصوصیاتی داشته باشد و چه غذاهایی هستند که برای بدن ما مناسب هستند؟

در این مقاله می‌خواهیم 9 غذای مقوی برای سحری و افطاری ماه رمضان را به شما معرفی کنیم و بگوییم که این غذاها چه هستند تا بتوانید هرکدام از غذاهای گفته شده را تهیه کرده و از آنها استفاده کنید و در طول ماه مبارک رمضان، همچنان بدنی قدرتمند و سالم داشته باشید.

اگر به دنبال آشنایی با غذای مقوی برای سحری و افطاری هستید و دوست دارید که بهترین غذاها را برای این وعده‌ها درست کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و این غذاها را بشناسید.

بهترین غذاها برای سحری و افطاری ماه رمضان
بهترین غذاها برای سحری و افطاری ماه رمضان

غذاهای مقوی برای سحری و افطاری در ماه رمضان

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به شما 9 غذای مقوی برای سحری را بگوییم که می‌توانید از این غذاها استفاده کنید تا در طول ماه مبارک رمضان، سلامتی بیشتری داشته باشید.

لازم است بدانید که برای وعده سحری نیاز است که یک وعده‌ غذایی کامل در حد ناهار را نوش‌جان کنید تا بدن شما در طول روز نیاز به غذای خاصی نداشته باشد و بتوانید کل روز را بدون غذا سپری کنید.

همچنین در کنار غذاهای گفته شده، سعی کنید از سبزی‌ها و میوه‌ها نیز استفاده کنید تا مواد مورد نیاز بدن را نیز دریافت کنید و راحت‌تر روزه بگیرید. البته در نظر داشته باشید به جز تغذیه باید حواستان به مدیریت انرژی بدنتان نیز باشد، در این ایام می توانید برخی از اموری که انرژی زیادی از شما میگیرند را به شکل دیگری انجام دهید و یا اینکه به بعد موکول کنید. به طور مثال خانم های خانه دار برخی امور نظیر نظافت منزل را می توانند به جای اینکه خودشان انجام دهند به بهترین شرکت نظافتی بسپرند. یا اینکه برای مواقعی که برای افطاری مهمان دارند به جای انجام تمام امور توسط خودشان، مهماندار استخدام کنند که در انجام امور مهمانی افطاری، مهماندار خانم مجرب در کنار و همیارشان باشند.

برای وعده‌های سحری و افطاری، می‌توانید یکی از غذاهای زیر را انتخاب کنید:

1- انواع پلو با مرغ:

خوشبختانه غذاهای زیادی در ایران وجود دارند که با پلو تهیه می‌شوند و ترکیب آنها معمولاً برنج و سبزی‌ و مرغ است. غذاهایی مانند سبزی‌ پلو، عدس‌ پلو، زرشک‌ پلو، لوبیا پلو و … از جمله غذاهایی هستند که هم می‌توانند شما را به‌خوبی سیر نگه دارند و هم جزو غذاهای بسیار سالم و مقوی هستند. به‌ دلیل وجود سبزی‌، برنج و مرغ در این غذاها، نیاز بدن به کربوهیدرات و پروتئین برطرف می شود و شما می‌توانید کل روز را به‌راحتی سپری کنید.

در کنار خوردن غذاهای سالم، سعی کنید حتماً از آب کافی نیز استفاده کنید تا دچار تشنگی نشوید. حواستان نیز باشد که این غذاها را حتماً با مرغ مصرف کنید و به‌هیچ‌وجه غذاهایی مانند سبزی‌پلو با ماهی را برای سحری انتخاب نکنید؛ چون باعث تشنگی شما خواهد شد.

انواع پلو با مرغ
غذای مقوی برای سحری

2- ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده:

ماکارونی نیز یکی دیگر از غذاهایی است که به‌ عنوان یک غذای مقوی برای سحری محسوب می‌شود. به دلیل وجود کربوهیدرات فراوان در ماکارونی، خوردن این غذا می‌تواند نیاز بدن به کربوهیدرات را تأمین کند. همچنین وجود گوشت در ماکارونی و پاستا، شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. در کنار این موضوع می‌توانید در هنگام پخت ماکارونی از سبزی‌ها و انواع فلفل دلمه و قارچ نیز استفاده کنید تا ارزش غذایی ماکارونی بیشتر شود و مواد مغذی بیشتری را به بدن شما برساند..

اگر از گوشت قرمز خوشتان نمی‌آید، برای درست کردن ماکارونی و پاستا، می‌توانید مرغ را به‌صورت نگینی خرد کرده و در ماکارونی استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آشپزی در منزل هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

غذای مقوی برای سحری
ماکارونی با گوشت چرخ کرده

3- عدسی با نان:

عدسی نیز یک غذای مقوی برای سحری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. خوردن عدسی در وعده افطار، می‌تواند آهن و ویتامین‌های موردنیاز دیگر بدن شما را تأمین کند.

وجود مواد دیگری مانند پیاز و سیب‌زمینی و ذرت و… در خوراک عدسی باعث می‌شود که به مدت طولانی احساس سیری کنید و به‌راحتی و با انرژی بیشتر روزه بگیرید.

همچنین می‌توانید این غذای مقوی را همراه با نان بربری یا نان سنگک مصرف کنید تا به صورت کامل سیر شوید و بدنتان در طول روز احساس گرسنگی نکند. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که به همراه عدسی چندتکه سینه مرغ یا چندتکه گوشت نیز بپزید و آنها را نیز همراه غذای خودتان نوش‌جان کنید تا پروتئین موردنیاز بدنتان نیز تأمین شود.

خوراک عدسی با نان
غذای مقوی برای سحری

4- حلیم:

حلیم یکی از غذاهایی است که معمولاً در وعده صبحانه مصرف می‌شود؛ اما جالب است بدانید که حلیم یک غذای مقوی برای سحری نیز محسوب می‌شود.

حلیم با استفاده از موادی مانند گوشت و گندم و … درست می‌شود که ترکیب این مواد در کنار هم باعث می‌شود که حلیم، غذایی بسیار مقوی باشد و انواع ویتامین‌ها و پروتئین و کربوهیدرات را به بدن برساند.

شما می‌توانید حلیم را به همراه نان بربری یا سنگک مصرف کنید تا هم احساس سیری بیشتری داشته باشید و هم اینکه در طول روز احساس گرسنگی نکنید. همچنین بعد از حلیم سعی کنید از میوه‌ها و آب فراوان نیز استفاده کنید تا در طول روز احساس تشنگی نکنید.

غذای مقوی برای سحری
حلیم

5- سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب پز:

تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آب پز، جزو غذاهای بسیار ساده اما مقوی هستند که می‌توانید از آنها در وعده سحر یا افطار استفاده کنید.

سیب‌زمینی یک منبع غنی از کربوهیدرات و ویتامین‌های گروه B است. همچنین تخم‌مرغ مقدار زیادی پروتئین دارد و می‌تواند پروتئین موردنیاز بدن شما را در طول روز تأمین کند. ترکیب این دو با یکدیگر به همراه مواد دیگری مانند سبزی‌ها، گوجه و مقداری کره و نمک و فلفل، کمک می‌کند که غذای مقوی و سالمی برای سحری خودتان داشته باشید که به‌راحتی هم آماده می‌شود.

شما می‌توانید تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آب پز را له کرده و با کره و نمک و فلفل ترکیب کنید. سپس آن را به همراه نان بربری، سبزی و گوجه نوش‌جان کنید.

خوردن این غذا باعث می‌شود که در طول روز به‌هیچ‌وجه احساس گرسنگی نکنید و بتوانید قوت لازم را برای بدن خودتان در طول روز فراهم کنید و به کارهای روزمره‌ خود به‌راحتی رسیدگی کنید.

غذاهای مناسب برای افطار و سحری
تخم مرغ و سیب زمینی آبپز

6- املت:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید املت نیز یک غذای مقوی و سبک برای سحری محسوب می‌شود که بسیار ساده است و می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه کرده و نوش‌جان کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آشپزی در منزل هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

برای درست کردن املت از گوجه و تخم‌مرغ استفاده می‌شود که حضور این دو در کنار هم، پروتئین و مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کند. همچنین املت به‌راحتی قابل‌ تهیه است و شما می‌توانید در عرض 10 دقیقه، یک املت خوشمزه و سالم را درست کنید؛ در کنار این موضوع املت یک غذای ارزان و ساده نیز هست و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. البته حواستان باشد که املت را با روغن زیاد درست نکنید؛ زیرا خوردن غذاهای چرب باعث تشنگی شما در طول روز می‌شود.

برای سحری نیز املت را حتماً با گوجه تهیه کنید نه با استفاده از رب؛ چون رب نمک زیادی دارد و این موضوع باعث می‌شود که در طول روز، احساس تشنگی زیادی داشته باشید. شما می‌توانید املت را به همراه سبزی، پنیر و ماست مصرف کرده و از سحری مقوی خودتان لذت ببرید.

معرفی 7 غذای مقوی برای سحری
املت

7- استانبولی‌پلو:

استانبولی‌پلو یکی دیگر از غذاهایی است که می‌توانید آن را به‌عنوان یک وعده مناسب برای سحری درست کنید و هم از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید و هم روزه‌ای راحت و بدون گرسنگی را تجربه کنید.

استانبولی‌ پلو دارای مواد بسیاری است که لوبیا سبز و مرغ جزو مهم‌ترین این مواد هستند. وجود چنین موادی در استانبولی‌ پلو، باعث شده است که این غذا برای بدن بسیار مفید باشد و بتواند پروتئین، کربوهیدرات و همچنین ویتامین‌های موردنیاز بدن را تأمین کند.

همچنین به همراه این غذا می‌توانید از انواع سبزی و ماست نیز استفاده کنید تا احساس تشنگی در شما ایجاد نشود و در طول روز تشنه نشوید.

استانبولی پلو برای سحری
استانبولی پلو برای سحری

8- سوپ شیر:

سوپ شیر، یکی از غذاهای گرم و مقوی برای وعده افطاری و سحری است که بسیاری از افراد، عاشق طعم و مزه آن هستند. شما می‌توانید سوپ شیر را درست کرده و هم در وعده افطار و هم در وعده سحر نوش جان کنید. به دلیل وجود شیر و جو پرک در سوپ شیر، مقدار زیادی فیبر و کلسیم در این غذا وجود دارد که از یبوست و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین مقدار زیادی پروتئین در سوپ شیر وجود دارد. برای پخت سوپ شیر در منزل، می‌توانید طرز تهیه سوپ شیر غلیظ و مجلسی را در مجله هوم سرویز بخوانید و مراحل پخت سوپ شیر را به درستی انجام دهید.

سوپ شیر
سوپ شیر

9- پیراشکی گوشت و مرغ:

اگر می‌خواهید غذاهای خاص و جذاب را در ماه مبارک رمضان درست کنید، برای تهیه پیراشکی گوشت یا پیراشکی مرغ دست به کار شوید. شما می‌توانید با استفاده از گوشت چرخ کرده، مرغ، سبزیجات، قارچ، ذرت، گوجه فرنگی و ادویه‌های معطر، انواع مدل‌های پیراشکی را درست کنید. پیراشکی‌، پروتئین و کربوهیدرات زیادی دارد و گزینه خوبی برای وعده سحری و افطاری محسوب می‌شود. یادتان باشد که پیراشکی را به همراه سالاد یا انواع سبزیجات تازه سرو کنید تا خوشمزگی و فواید این غذا بیشتر شود.

پیراشکی مرغ و گوشت
پیراشکی مرغ و گوشت

غذاهای معرفی شده در این مطلب، بسیار راحت و سریع آماده می‌شوند. اگر فردی پرمشغله هستید و فرصت آشپزی کردن ندارید، می‌توانید از خدمات آشپزی در منزل استفاده کنید. با استخدام سرآشپز خانم از سایت هوم سرویز، انواع غذاهای دلخواه شما توسط افراد حرفه‌ای و باتجربه آماده می‌شوند و شما می‌توانید انواع غذاها و دسرها را برای مهمانی‌های خود سفارش دهید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. شما می‌توانید برای درست کردن غذاهای ماه مبارک رمضان نیز از سرآشپزهای حرفه‌ای هوم سرویز کمک بگیرید تا انواع غذاهای خوشمزه و مقوی را برای افطاری و سحری شما آماده کنند.

خدمات آشپزی در محل
خدمات آشپزی در محل

غذای مقوی برای سحری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

تا به اینجا این مقاله در مورد آشنایی با 9 غذای مقوی برای سحری و افطاری ماه رمضان صحبت کردیم و گفتیم که چه غذاهایی را برای وعده افطار و سحری در ماه مبارک رمضان درست کنید تا بدن شما، انرژی بیشتری داشته باشد و راحت‌تر گرسنگی و تشنگی را تحمل کنید.

حالا می‌خواهیم چند نکته را بگوییم که رعایت آنها باعث می‌شود برای سحری بتوانید غذاهای بهتری را انتخاب کنید:

  • غذاهای سرخ‌کرده را در وعده سحری مصرف نکنید.
  • از مقدار کم نمک در غذاهای خودتان استفاده کنید تا دچار تشنگی نشوید.
  • از خوردن دورچین‌هایی مانند خیارشور خودداری کنید؛ چون باعث تشنگی می‌شوند.
  • از خوردن غذاهایی مانند کله‌ پاچه یا آبگوشت بپرهیزید، چون احساس تشنگی زیادی را در شما ایجاد می‌کنند و آب بدن را نیز کم می‌کنند.
  • از غذاهای کنسروی مانند تن‌ماهی استفاده نکنید، چون جزو غذاهای کنسروی هستند و شما را تشنه می‌کنند.
  • در وعده‌های سحری و افطاری، از سبزی و میوه فراوان استفاده کنید.
نکات مهم برای انتخاب وعده غذایی سحری
انتخاب وعده غذایی سحری و افطاری

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، 9 غذای مقوی برای سحری و افطاری ماه رمضان را به شما معرفی کردیم و گفتیم که چه غذاهایی برای وعده‌های افطاری و سحری مناسب‌تر هستند و چرا این غذاها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

در ادامه نیز با هم بررسی کردیم که چه نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید برای سحری و افطاری غذاهای سالم‌تر و بهتری را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با انواع غذای مقوی برای سحری آشنا شوید و غذاهای بهتر و سالم‌تری را برای سحری خودتان انتخاب کرده و ماه مبارک رمضان را با سلامتی کامل پشت سر بگذارید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند معرفی فینگرفودهای جذاب برای مهمانی را در مجله هوم سرویز بخوانید و با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم برای مهمانی و دورهمی آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از نظافت منزل گرفته تا برگزاری مجلس مهمانی افطاری آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *