اجاره‌نشینی، ضوابط و قوانین خاصی دارد که باید به آنها پایبند باشیم. در دنیای امروز، بسیاری از افراد در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و دوست دارند زندگی راحت و آرامی داشته باشند. گاهی اوقات بخش‌هایی از خانه به تعمیر و بازسازی نیاز دارد و این موضوع باید به صورت توافقی بین مستاجر و مالک خانه انجام شود. بسیاری از افراد این سوال را دارند که هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک ؟ بعد از اجاره خانه، چه هزینه‌هایی برعهده مستاجر است و چه کسی باید هزینه تعمیر و سرویس پکیج را بپردازد؟

در این نوشته می‌خواهیم جواب این سوالات را بررسی کنیم و به شما توضیح دهیم که هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک ؟ همچنین درباره هزینه سرویس پکیج و هزینه تعمیر برد پکیج نیز صحبت می‌کنیم تا درباره این موضوعات، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر تمایل دارید با قوانین آپارتمان نشینی بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

هزینه تعمیر پکیج

هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی یا مالک خانه هستید یا واحدی را اجاره کرده‌اید و دوست دارید بدانید که هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ قانون می‌رویم و با توجه به قانون ایران، به این سوال پاسخ می‌دهیم. همچنین در ادامه مقاله، شما را با بعضی از قوانین اجاره‌نشینی آشنا خواهیم کرد تا در برخورد با طرف مقابل، دچار مشکل نشوید.

طبق قانون مدنی ماده 486، اگر یکی از وسایل خانه در زمان سکونت مستاجر و به‌خاطر استفاده نادرست دچار مشکل شود، هزینه تعمیر آن وسیله باید توسط مستاجر پرداخت شود؛ اما اگر وسیله موردنظر، به‌خاطر وجود مشکلات قبلی یا مشکل در سیستم تأسیسات ساختمان خراب شود، این موضوع تقصیر مستاجر نیست و هزینه تعمیر باید توسط مالک پرداخت شود. به همین دلیل بهتر است مشکل اصلی وسیله را پیدا کنید و ببینید که چرا این مشکل برای وسیله منزل پیش آمده است. بعد از پیدا کردن مشکل اصلی، می‌توانید تعیین کنید که هزینه تعمیر توسط مالک پرداخت شود یا مستاجر.

یک نکته مهم و کاربردی:

در اینجا نکته‌ای وجود دارد که معمولاً به‌صورت عرف بین مالکان و مستأجران برقرار است. اگر مستاجر بیشتر از یک سال در خانه اقامت داشته و از وسایلی مانند پکیج استفاده کرده باشد، کل هزینه تعمیر پکیج باید توسط خود او پرداخت شود. اما اگر برخلاف این موضوع باشد، هزینه باید توسط مالک پرداخت شود.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید بدانید این است که در زمان تحویل گرفتن کلید خانه از مالک، تمام وسایل موجود را بررسی کنید و از سلامت وسایل مطمئن شوید. با این کار، اگر وسیله‌‌‌ای مشکل داشته باشد یا خراب شود، شما می‌توانید همان ابتدا از مالک بخواهید که وسیله موردنظر را تعمیر کند. پس از برطرف شدن مشکلات، می‎‌توانید با خیال راحت برای اسباب کشی و اقامت در منزل جدید اقدام کنید.

اگر بدون بررسی وسایل خانه اسباب کشی کنید، این احتمال وجود دارد که هزینه تعمیر وسایل منزل به عهده شما بیفتد و شما متضرر شوید.

تعمیر برد پکیج

هزینه تعمیر برد پکیج با چه کسی است؟

در قسمت قبلی به شما توضیح دادیم که در بعضی موارد، هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است، اما گاهی اوقات نیز شرایط به گونه‌ای است که مالک خانه باید هزینه تعمیر برد را پرداخت کند. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم که اگر بخش‌های خاص پکیج مانند برد دچار مشکل شوند، چه کسی باید هزینه تعمیر برد را بپردازد؟

برد الکتریکی یکی از مهم‌ترین اجزای پکیج است که مانند مغز دستگاه عمل می‌کند. قطعه برد در پکیج، وظیفه ارسال فرمان به قطعات پکیج و کنترل سایر بخش‌های پکیج را برعهده دارد.

لازم است بدانید که برد الکتریکی، یکی از بخش‌های مقاوم پکیج است که به‌راحتی دچار مشکل نمی‌شود. زمانی برد پکیج خراب می‌شود که از دستگاه به صورت نادرست استفاده شده باشد یا اینکه عمر پکیج زیاد باشد.

اگر استفاده نادرست مستاجر از پکیج باعث شده است که برد پکیج بسوزد و خراب شود، در این حالت باید خود مستاجر تمام هزینه تعمیر برد پکیج را پرداخت کند تا مراحل تعمیر یا تعویض برد توسط فرد متخصص انجام شود. در صورتی که برد پکیج به دلیل عمر زیاد دستگاه دچار مشکل شود، مالک وظیفه دارد که هزینه تعمیر برد را پرداخت کند و دستگاه را تعمیر کند تا مجدداً قابل‌ استفاده شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

هزینه تعمیر پمپ پکیج

آیا پرداخت هزینه تعمیر پمپ پکیج برعهده مستاجر است؟

پمپ پکیج نیز یکی دیگر از قطعات مهم در پکیج است که اهمیت زیادی دارد. این قطعه از افت فشار آب در مدار جلوگیری می‌کند و آب گرم را با فشار مناسب در رادیاتورها به گردش درمی‌آورد. پمپ پکیج، فشار آب را بالا می‌برد تا آب به صورت یکنواخت در مدار گردش داشته باشد. مقاومت پمپ، بالا است و سریع دچار مشکل و خرابی نمی‌شود. مواردی مانند مسدود شدن مسیر برگشت آب از پکیج، وجود آلودگی در صافی برنجی، قطع بودن جریان آب پکیج و نبودن فیلتر رسوب‌گیر در مسیر ورودی آب به پکیج، باعث خراب شدن پمپ پکیج و اختلال در این قطعه می‌شود.

زمانی که پمپ پکیج خراب می‌شود، دمای پکیج کاهش پیدا می‌کند و پمپ پکیج به صورت مداوم کار می‌کند. همچنین سوختگی و خرابی پمپ با اتفاقاتی مانند نشتی آب از پکیج، وجود سروصدای زیاد در پمپ و روشن نشدن پکیج همراه است.

اگر پمپ پکیج خراب شود، باید دلیل اصلی خراب شدن پمپ پکیج را پیدا کنید و ببینید که چرا این مشکل به وجود آمده است؟

اگر پمپ پکیج به دلیل استفاده نادرست مستاجر از پکیج و قطع بودن جریان آب خراب شده است، مستاجر باید هزینه تعمیر پمپ پکیج را بپردازد؛ اما اگر این قطعه به دلیل عمر زیاد دستگاه دچار مشکل شود یا اینکه پمپ پکیج از ابتدا خراب باشد، مالک خانه باید هزینه تعمیر پمپ پکیج را پرداخت کند. برای تعمیر پمپ و سایر قطعات پکیج، بهتر است از تعمیرکار پکیج بخواهید که پکیج شما را سرویس و تعمیر کنند.

قوانین تعمیر پکیج در خانه‌های اجاره‌ای

اگر مالک هزینه تعمیر پکیج را پرداخت نکند، چه کنیم؟

تا اینجا به شما توضیح دادیم که هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک است و با هم قوانینی که در این زمینه وجود دارد را بررسی کردیم.

گاهی اوقات بین طرفین اختلاف پیش می‌آید؛ مثلاً مالک زیر بار پرداخت هزینه‌های تعمیر پکیج نمی‌رود و پرداخت هزینه را به پای مستاجر می‌گذارد. در این وضعیت چه باید کرد؟ بهترین کار در این حالت این است که به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و از مالک خانه بخواهید که هزینه تعمیر پکیج را بپردازد.

همچنین توجه به نکات زیر در زمان عقد قرارداد اجاره به شما کمک می‌کند تا در زمینه تعمیر پکیج به مشکل نخورید:

1- پرداخت هزینه تعمیرات را در قرارداد ذکر کنید:

در زمان نوشتن قرارداد برای اجاره خانه، بهتر است این موارد را تعیین کنید و بنویسید که در صورت خرابی وسایل منزل، چه کسی هزینه تعمیرات را باید پرداخت کند؟ با مشخص کردن این موارد، شما می‌توانید در زمان خرابی وسایلی مانند پکیج، کولر و…، برای تعمیر این وسایل اقدام کنید و تعیین کنید که هزینه تعمیر پکیج و سایر وسایل را چه کسی پرداخت کند.

2- بعد از پرداخت هزینه تعمیر پکیج، رسید دریافت کنید:

قبل از اسباب کشی و در زمان تحویل گرفتن کلید خانه، خوب است وسایل مختلف خانه مانند پکیج، کابینت‌ها، اجاق‌ گاز صفحه‌ای، کولر، هود و… را بررسی کنید و از سلامت این وسایل مطمئن شوید. در صورتی که یکی از وسایل منزل شما خراب است، حتماً این موضوع را با صاحب خانه در میان بگذارید تا تعمیرات لازم را انجام دهد. اگر خودتان هزینه تعمیر پکیج و سایر وسایل منزل را پرداخت کردید، حتماً رسید تعمیر پکیج را دریافت کنید تا مالک خانه، هزینه تعمیرات را با شما تسویه کند.

3- هزینه تعمیر وسایل خانه را تقسیم کنید:

یکی از راهکارهای عالی برای حل اختلاف میان مستاجر و صاحب خانه این است که هزینه تعمیرات لوازم بین دو طرف تقسیم شود. اگر پکیج دیواری به دلیل استفاده زیاد و استهلاک قطعات آن خراب شده است، بهتر است نصف هزینه تعمیر پکیج دیواری توسط مستاجر و نصف دیگر توسط مالک خانه پرداخت شود.

تعمیر پکیج دیواری

هزینه سرویس پکیج برعهده مستاجر است یا مالک؟

بعد از نصب پکیج و استفاده از این وسیله گرمایشی، باید به صورت منظم سرویس پکیج را انجام دهید تا پکیج به‌درستی کارش را انجام دهد و دچار مشکل نشود. هزینه سرویس اولیه و تعمیرات پکیج برعهده مالک خانه است؛ زیرا پکیج یکی از وسایل اساسی منزل محسوب می‌شود و قطعات آن باید سالم و بدون ایراد باشد.

اگر مدت زمان زیادی است که در یک خانه ساکن هستید و از پکیج استفاده می‎‌کنید، می‌توانید خودتان هزینه سرویس پکیج را بپردازید تا بتوانید بدون مشکل از این وسیله استفاده کنید و از گرم شدن فضای خانه و تامین آب گرم منزل لذت ببرید. با این کار، احتمال به وجود آمدن مشکلات جدی برای پکیج را نیز به حداقل می‌رسانید.

سرویس پکیج باید به صورت سالانه انجام شود و معمولاً هزینه آن توسط مستاجر پرداخت می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

سرویس پکیج

در نهایت هزینه تعمیر پکیج توسط مستاجر پرداخت می‌شود یا مالک؟

برای نتیجه‌گیری نهایی و پاسخ به این سوال یادتان باشد که تعمیر پکیج شامل هزینه‌های جزئی و هزینه‌های کلی می‌شود. تعمیر پکیج قبل از اجاره به افراد و تامین قطعات پکیج برعهده مالک خانه است و مستاجر نباید هزینه‌های کلی برای تعمیرات اساسی پکیج را بپردازد. در صورتی که پکیج به دلیل استفاده نادرست مستاجر خراب شود و به سرویس نیاز پیدا کند، پرداخت هزینه‌های جزئی برای سرویس پکیج برعهده مستاجر است.

در صورتی که مالک از پرداخت هزینه تعمیرات خودداری کرد یا مستاجر اجازه ورود تعمیرکار را نداد، برای حل این اختلافات می‌توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد تا این مشکلات را بین طرفین حل کند.

همانطور که توضیح دادیم بهترین راه برای حل این مشکلات، توافق دو طرف است؛ یعنی مالک و مستاجر با هم توافق کنند که هزینه‌های مربوط به تعمیرات را تقسیم کنند و به صورت دوستانه این مساله را حل کنند.

تعمیر انواع پکیج با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره این موضوع صحبت کردیم که هزینه تعمیر پکیج با مستاجر است یا مالک؟ همچنین بررسی کردیم که در صورت خرابی قطعات پکیج مانند برد الکترونیکی، پمپ و… چه کسی باید هزینه مربوط به تعمیرات پکیج را پرداخت کند؟ در ادامه نیز شما را با قوانین موجود برای تعمیر پکیج در خانه‌های اجاره‌ای آشنا کردیم. بهتر است در هنگام تحویل گرفتن کلید خانه و قبل از اسباب کشی، به این موارد توجه کنید تا با مالک خانه دچار مشکل نشوید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید و کاربردی باشد.

شما می‌توانید تعمیر انواع پکیج را به مهندسان حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید تا تعمیر پکیج را با بهترین هزینه برای شما انجام دهند. همچنین کارهای تخصصی مانند سرویس پکیج، لوله کشی شوفاژها و تعویض قطعات پکیج توسط هوم سرویز انجام می‌شود.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *