نمایه سازی مجلات علمی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، یک مجله علمی توسط یک پایگاه داده علمی معتبر، مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت داشتن کیفیت علمی لازم، در آن پایگاه داده نمایه می‌شود. نمایه شدن در یک پایگاه داده علمی معتبر، نشان‌دهنده اعتبار و کیفیت علمی یک مجله است و به همین دلیل، برای محققان و پژوهشگران بسیار اهمیت دارد.

پایگاه‌های داده علمی معتبر

در حال حاضر، چندین پایگاه داده علمی معتبر در جهان وجود دارد که مجلات علمی را نمایه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این پایگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ISI Web of Science (WOS): این پایگاه داده توسط موسسه تامسون رویترز ایجاد شده است و یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین پایگاه‌های داده علمی در جهان است.
  • Scopus: این پایگاه داده توسط موسسه الزویر ایجاد شده است و یکی از بزرگترین پایگاه‌های داده علمی در جهان است.
  • ISC (Islamic World Science Citation Center): این پایگاه داده توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم اسلامی ایجاد شده است و مجلات علمی کشورهای اسلامی را نمایه می‌کند.
  • PubMed: این پایگاه داده توسط موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا ایجاد شده است و مجلات علمی پزشکی را نمایه می‌کند.

 

ISI و Scopus کردن مجله

ISI و Scopus دو زیرمجموعه از پایگاه داده WOS هستند که به صورت تخصصی به نمایه‌سازی مجلات علمی می‌پردازند. مجلاتی که در ISI نمایه می‌شوند، به عنوان مجلات ISI شناخته می‌شوند و مجلاتی که در Scopus نمایه می‌شوند، به عنوان مجلات Scopus شناخته می‌شوند.

تفاوت ISI و Scopus

ISI و Scopus از نظر برخی ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های این دو پایگاه داده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حجم پوشش: Scopus حدود 70 میلیون رکورد از مقالات علمی را پوشش می‌دهد، در حالی که ISI حدود 25 میلیون رکورد را پوشش می‌دهد.
  • دامنه پوشش: Scopus مجلات علمی از بیش از 5000 ناشر را پوشش می‌دهد، در حالی که ISI مجلات علمی از بیش از 2000 ناشر را پوشش می‌دهد.
  • ضریب تاثیر: Scopus از شاخص SJR برای سنجش تاثیر مجلات استفاده می‌کند، در حالی که ISI از شاخص IF استفاده می‌کند.

 

مزیت‌های نمایه شدن در ISI و Scopus

مزایای نمایه شدن در ISI و Scopus عبارتند از:

  • افزایش اعتبار و کیفیت علمی مجله
  • افزایش دسترسی به مقالات مجله
  • افزایش امکان تبادل اطلاعات بین محققان
  • افزایش امتیازات علمی برای نویسندگان مقالات مجله

 

مراحل نمایه سازی مجلات علمی

مراحل نمایه سازی مجلات علمی معمولاً به شرح زیر است:

  1. ارسال درخواست نمایه سازی به پایگاه داده علمی
  2. ارزیابی مجله توسط پایگاه داده علمی
  3. پذیرش یا رد درخواست نمایه سازی مجله

 

هزینه نمایه سازی مجلات علمی

هزینه نمایه سازی مجلات علمی در پایگاه‌های داده مختلف متفاوت است. به طور کلی، مجلاتی که در ISI نمایه می‌شوند، هزینه نمایه سازی بیشتری نسبت به مجلاتی که در Scopus نمایه می‌شوند، دارند.

نتیجه گیری

نمایه سازی مجلات علمی یک فرآیند مهم برای افزایش اعتبار و کیفیت علمی یک مجله است. مجلاتی که در پایگاه‌های داده علمی معتبر نمایه می‌شوند، از مزایای زیادی برخوردار خواهند بود.

چنانچه قصد نمایه‌سازی مجله علمی دارید با ما در تماس باشید. موسسه تدبیرساز در خدمت شما.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *