قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در دنیا است که به روش‌های مختلفی درست می‌شود. اکثر افراد دوست دارند که در پایان یک روز کاری یا هنگام صحبت با عزیزان خود، یک فنجان قهوه میل کنند و انرژی و شادابی بیشتری داشته باشند. اگر اهل خوردن قهوه باشید یا به این نوشیدنی علاقه‌مندهستید، در کافی‌شاپ‌ها دیده‌اید که تنوع قهوه‌ها بسیار زیاد است و این موضوع، احتمالاً انتخاب قهوه دلخواه را برای شما دشوار می‌کند.

قهوه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها، شامل قهوه اسپرسو، قهوه آمریکانو، قهوه لاته، کاپوچینو، قهوه‌ ترک و… هستند. طعم و مزه این قهوه‌ها با هم متفاوت است و تمامی این قهوه‌ها طرفداران خاص خود را دارند.

اما تفاوت اصلی بین انواع قهوه چیست؟ به چه نکاتی باید توجه کنید تا بتوانید بهترین قهوه را برای خودتان انتخاب کنید و از انتخاب خود پشیمان نشوید؟ کدام قهوه‌ها تلخ و کدام یک شیرین‌تر هستند؟

در این مقاله می‌خواهیم تفاوت انواع قهوه را به شما بگوییم و با هم بررسی کنیم که چه فرقی بین قهوه‌های مختلف وجود دارد تا بتوانید به‌راحتی قهوه موردنظر خودتان را انتخاب کنید و از این‌ پس بدانید که در کافه چه قهوه‌ای را سفارش دهید.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که همیشه هنگام سفارش قهوه مشکل دارید و نمی‌دانید که کدام قهوه بهترین گزینه برایتان خواهد بود، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با انواع قهوه و تفاوت‌های هرکدام از آنها آشنا شوید.

انواع قهوه و تفاوت آنها
انواع قهوه و تفاوت آنها

انواع قهوه و تفاوت‌ها (در کافه چه نوع قهوه‌ای سفارش بدهم؟)

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به شما تفاوت انواع قهوه را بگوییم و با هم بررسی کنیم که هرکدام از قهوه‌ها چه فرقی با هم دارند. گاهی اوقات تفاوت قهوه‌های مختلف بسیار جزئی است و ممکن است این موضوع شما را کمی سردرگم کند؛ اما مهم این است که بتوانید قهوه‌های مختلف را تست کنید و در نهایت ببینید کدام یک از قهوه‌ها با ذائقه شما بیشتر هماهنگ هستند و از خوردن آنها احساس لذت می‌کنید.

از جمله پرطرفدارترین مدل‌های قهوه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قهوه‌ ترک:

قهوه‌ ترک یکی از قهوه‌های معروفی است که در ایران و کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد. این قهوه همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به کشور ترکیه است و به روش خاصی نیز آماده می‌شود.

قهوه‌ ترک به‌صورت کاملاً پودری آسیاب می‌شود و هیچ دانه زبری در آن وجود ندارد. همچنین این قهوه با استفاده از قهوه‌جوش‌های رو گازی (شبیه به شیرجوش) آماده می‌شود.

پس از آماده شدن قهوه ترک و در زمان سرو، مقداری خامه را روی قهوه مشاهده خواهید کرد. همچنین در انتهای فنجان قهوه نیز مقداری پودر به‌صورت تفاله وجود دارد و نمی‌توانید به‌صورت کامل این قهوه را بنوشید.

بوی قهوه ترک، خاص و جذاب است و طعم تلخی دارد. برای کمتر شدن تلخی قهوه ترک، می‌توانید مقداری شکر را در هنگام درست کردن قهوه به آن اضافه کنید.

قهوه ترک با شیرینی لوکوم ترکیه‌ای و سایر شیرینی‌های خوشمزه سرو می شود. بهترین زمان برای میل کردن قهوه ترک، ابتدای روز و پس از خوردن صبحانه است.

قهوه ترک
قهوه ترک

2- قهوه فرانسه:

قهوه فرانسه نیز یکی دیگر از قهوه‌هایی است که بسیار راحت تهیه می‌شود. این قهوه برخلاف قهوه‌ ترک، به صورتی آسیاب می‌شود که دانه‌های قهوه مقداری درشت‌تر هستند و می‌توانید آنها را در دست خودتان احساس کنید. معمولاً برای درست کردن قهوه فرانسه از دانه‌های قهوه عربیکا استفاده می‌شود که عطری قوی و طعمی ترش دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

قهوه فرانسه معمولاً به‌صورت دمی مصرف می‌شود. در دستگاه‌های برقی این قهوه با استفاده از فیلتر کاغذی آماده می‌شود؛ اما ساده‌ترین راه درست‌ کردن قهوه فرانسه، استفاده از فرنچ پرس است. برای درست کردن قهوه فرانسه در فرنچ پرس، شما می‌توانید قهوه را در داخل دستگاه بریزید و سپس روی آن آب ریخته و اهرم فرنچ پرس را فشار دهید تا آب کاملاً طعم و بوی قهوه را بگیرد.

این قهوه معمولاً خامه‌ای ندارد و تفاله قهوه نیز در آن وجود ندارد و جزو ساده‌ترین نوع قهوه محسوب می‌شود که مزه آن نیز ملایم است. بعضی از افراد پس از آماده کردن قهوه فرانسه در فرنچ پرس، مقداری شیر داغ و پودر وانیل را به این قهوه اضافه می‌کنند تا خوشمزگی قهوه چندین برابر شود. شما می‌توانید قهوه فرانسه را به همراه انواع شکلات‌ها و شیرینی‌ها نوش جان کنید.

قهوه فرانسه
قهوه فرانسه

در یکی از مطالب مجله هوم سرویز، درباره نوشیدنی‌های مناسب برای دورهمی و مهمانی با شما صحبت کردیم. اگر دوست دارید نوعی نوشیدنی لاکچری را در مهمانی خود سرو کنید، می‌توانید با تهیه قهوه فرانسه از مهمانان خود پذیرایی کنید؛ زیرا بسیاری از افراد، به عطر و طعم قهوه فرانسه علاقه دارند.

3- قهوه اسپرسو:

قهوه اسپرسو، یکی از معروف‌ترین انواع قهوه است و اکثر قهوه‌های دیگر بر پایه آن ساخته شده‌اند. اسپرسو همچنین خالص‌ترین نوع قهوه نیز محسوب می‌شود و مزه واقعی قهوه را می‌توانید با خوردن آن احساس کنید.

دانه‌های قهوه اسپرسو باید به‌اندازه خاصی آسیاب شوند و کاملاً به شکل پودر دربیایند. شما می‌توانید قهوه اسپرسو را با دستگاه‌های اسپرسوساز حرفه‌ای یا دستگاه موکا پات درست کنید. نحوه درست کرده اسپرسو به این شکل است که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می‌شود و به‌ این‌ ترتیب تمامی عصاره و طعم قهوه حفظ می‌شود و شما می‌توانید مزه واقعی قهوه را بچشید.

این نوع قهوه معمولاً خامه‌ای قهوه‌ای رنگ و نازک دارد و هیچ‌گونه پودر قهوه یا تفاله‌ای نیز در آن وجود ندارد. اسپرسو، نوعی قهوه خالص است و به همین خاطر مزه تلخی دارد. بسیاری از افراد عاشق طعم تلخ قهوه اسپرسو هستند و بعضی‌ها نیز با این میزان تلخی احساس راحتی نمی‌کنند. شما می‌توانید قهوه اسپرسو را به همراه کاکائو میل کنید.

قهوه اسپرسو
قهوه اسپرسو

یک پیشنهاد جالب برای لذت بردن از طعم قهوه اسپرسو: احتمالاً در کافی شاپ‌ها و قهوه فروشی‌ها مشاهده کرده‌اید که قهوه اسپرسو به همراه مقداری آب سرد سرو می‌شود. بهتر است قبل از نوشیدن اسپرسو، مقداری آب بنوشید و کام خود را تمیز کنید. با این کار، طعم جذاب اسپرسو را بهتر احساس می‌کنید.

4- قهوه آمریکانو:

قهوه امریکانو، قهوه‌ای است که بر پایه اسپرسو ساخته شده است. برای درست کردن قهوه آمریکانو، ابتدا یک شات اسپرسو در فنجان ریخته می‌شود و در ادامه آن نیز آب جوش به فنجان اضافه می‌شود.

به‌خاطر وجود آب جوش، آمریکانو نسبت به اسپرسو مزه ملایم‌تری دارد و غلظت آن نیز کمتر است. جالب است بدانید که این قهوه در زمان جنگ جهانی برای صرفه‌جویی در مقدار قهوه ابداع شده است. مزه قهوه آمریکانو بسیار ملایم است و به قهوه‌های دمی شباهت دارد. لازم است بدانید که در مراحل درست کردن قهوه آمریکانو، هیچگونه شیر یا خامه‌ای اضافه نمی‌شود. اگر به نوشیدن قهوه‌های تلخ و غلیظ علاقه‌ای ندارید، قهوه آمریکانو را انتخاب کنید.

انواع قهوه
قهوه آمریکانو

5- قهوه لاته:

قهوه لاته نیز یکی دیگر از قهوه‌ها پرطرفدار بر پایه اسپرسو است که می‌توانید آن را در منزل تهیه کرده و میل کنید. برای درست کردن این قهوه، ابتدا یک شات اسپرسو درست می‌شود. سپس روی اسپرسو، شیر بخار داده شده ریخته می‌شود و در آخر نیز لایه‌ نازکی از فوم شیر قرار می‌گیرد که باعث می‌شود خوردن این قهوه لذت بیشتری داشته باشد.

قهوه لاته نسبت به کاپوچینو حجم بیشتری دارد. درست است که در قهوه لاته هم از اسپرسو استفاده می‌شود؛ اما مزه قهوه لاته به‌خاطر وجود شیر، بسیار ملایم است و راحت‌تر می‌توانید این قهوه را میل کنید. اگر به خوردن قهوه‌های سبک و ملایم علاقه دارید، قهوه لاته را انتخاب کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر قهوه ساز و اسپروساز هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

قهوه لاته به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه
قهوه لاته

6- کاپوچینو:

کاپوچینو یکی از انواع معروف قهوه است که احتمالاً همه ما پودر آماده آن را مصرف کرده‌ایم و با مزه آن آشنایی داریم. کاپوچینو نیز یک قهوه بر پایه اسپرسو است که شباهت زیادی به لاته دارد؛ اما تفاوت کاپوچینو با لاته این است که حجم کمتری دارد. همچنین لایه شیر بخار داده شده در کاپوچینو کمتر است و مقدار بیشتری فوم شیر در کاپوچینو وجود دارد. به دلیل کم بودن میزان قهوه در این نوشیدنی، کاپوچینو طعم ملایم‌تر و شیرین‌تری دارد و توانسته است در دنیا طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

کاپوچینو
کاپوچینو

7- قهوه موکا:

قهوه موکا نیز از قهوه‌هایی است که نام آن را بسیار شنیده‌ایم و از انواع معروف قهوه محسوب می‌شود. موکا نیز بر پایه اسپرسو ساخته شده است؛ اما طعم شیرینی دارد.

شیرین بودن موکا به این خاطر است که در آن یک شات اسپرسو ریخته می‌شود و سپس روی آن یک‌ لایه شکلات وجود دارد. در لایه بعدی شیر بخار داده شده ریخته می‌شود و روی آن نیز فوم شیر قرار می‌گیرد و گاهی اوقات در روی فوم شیر نیز خامه ریخته می‌شود تا بتوانید شیرینی بیشتری را در این قهوه احساس کنید.

موکا قهوه‌ای شیرین و ملایم محسوب می‌شود. معمولاً افرادی که از کاپوچینو خوششان می‌آید، موکا را نیز دوست خواهند داشت.

قهوه موکا، نوعی نوشیدنی گرم و دوست داشتنی است که طعم شکلات در آن به‌خوبی حس می‌شود. همچنین آیس موکا، یکی از نوشیدنی‌های سرد بر پایه قهوه است که روش درست کردن آن را در نوشته «طرز تهیه نوشیدنی‌های خوشمزه با قهوه» به شما توضیح دادیم و می‌توانید در روزهای گرم سال، این نوشیدنی لذیذ را درست کنید.

تفاوت انواع قهوه
قهوه موکا

8- قهوه ماکیاتو:

ماکیاتو هم یکی از معروف‌ترین انواع قهوه است که طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد. این قهوه یکی از غلیظ‌ترین طعم‌های اسپرسو را دارد و می‌توانید با نوشیدن آن، طعم واقعی اسپرسو را احساس کنید.

ماکیاتو تقریباً همان اسپرسو است با این تفاوت که روی اسپرسو یک‌ لایه شیر بخار داده شده و فوم دار نیز ریخته می‌شود و می‌توانید مزه متفاوت‌تری را نسبت به اسپرسو تجربه کنید.

قهوه ماکیاتو نیز طعم تلخی دارد و اگر از طعم اسپرسو خوشتان نمی‌آید، احتمالاً ماکیاتو را نیز خیلی دوست نخواهید داشت؛ البته به دلیل وجود شیر در این قهوه، ماکیاتو نسبت به اسپرسو رقیق‌تر و ملایم‌تر است. کالری قهوه ماکیاتو پایین است و ورزشکاران و افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، می‌توانند این قهوه را برای میان وعده خود سفارش دهند.

تفاوت طعم و مزه انواع قهوه
قهوه ماکیاتو

جدول توضیح تفاوت انواع قهوه

نام قهوه لایه‌های موجود طعم قهوه
ترک قهوه با روش طبخ سنتی تلخ
فرانسه قهوه با روش دمی ملایم رو به تلخ
اسپرسو قهوه خالص با روش دمی فشاری تلخ و غلیظ
آمریکانو اسپرسو + آب جوش تلخ رو به ملایم
لاته اسپرسو + شیر بخار داده شده + فوم شیر ملایم رو به شیرین
کاپوچینو اسپرسو + شیر بخار داده شده + فوم شیر شیرین
موکا اسپرسو + شکلات + شیر بخار داده شده + فوم شیر شیرین
ماکیاتو اسپرسو + شیر بخار داده شده تلخ
تفاوت انواع قهوه

تعمیر تخصصی دستگاه اسپرسوساز در هوم سرویز

حالا که با تفاوت انواع قهوه آشنا شدید و می‌خواهید این قهوه‌های خوشمزه را در منزل درست کنید، باید از عملکرد صحیح و درست بودن دستگاه اسپرسوساز خود مطمئن شوید. اگر به دنبال تعمیرگاه دستگاه اسپرسوساز هستید و می‌خواهید ایرادات دستگاه خود را برطرف کنید، این کار را به متخصصان حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع این کار را برای شما انجام دهند.

تعمیر دستگاه اسپرسوساز در هوم سرویز
تعمیر دستگاه اسپرسوساز در هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد انواع قهوه و تفاوت‌های آنها با صحبت کردیم و گفتیم که انواع قهوه چه فرقی با یکدیگر دارند و طعم و مزه هرکدام چگونه است؟

پس از آشنایی با انواع مدل‌های قهوه، ترکیبات قهوه و مزه قهوه‌های مختلف، به‌راحتی می‌توانید در کافه، قهوه دلخواه خودتان را سفارش دهید و از سفارش خود لذت ببرید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید تفاوت انواع قهوه را بدانید و به‌راحتی قهوه‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهید تا بهترین انتخاب ممکن را هنگام سفارش قهوه داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم «روش درست کردن آبمیوه‌های خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن» را در مجله هوم سرویز بخوانید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس مانند تعمیر دستگاه اسپرسوساز و تعمیر دستگاه چای ساز، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *