پکیج، یکی از سیستم‌های گرمایشی کاربردی در ایران است که در اکثر خانه‌ها قرار دارد. این دستگاه، هم کار آبگرمکن را انجام می‌دهد و هم محیط خانه را گرم و مطبوع می‌کند. روش کار پکیج به این صورت است که ابتدا آب را در داخل مخزن پکیج گرم می‌کند و این آب گرم را با کمک پمپ به سمت رادیاتورهای شوفاژ هدایت می‌کند تا شوفاژهای داخل خانه گرم شوند. برای جلوگیری از کم آبی پکیج و سوختن پمپ دستگاه، از قطعه‌ای به نام بای پس پکیج استفاده می‌شود که یکی از قطعات مهم پکیج است.

پکیج، سیستمی پیچیده و خاص است که قطعات مختلفی دارد. هرکدام از قطعات پکیج، وظیفه خاصی دارند و به عملکرد صحیح پکیج کمک می‌کنند. در مواردی که فشار آب بسیار پایین است، به پمپ پکیج فشار زیادی وارد می‌شود؛ تا جایی که احتمال سوختگی پمپ وجود دارد. در این وضعیت، قطعه بای پس فعال می‌شود و کار خود را انجام می‌دهد.

شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که بای پس پکیج چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ محل نصب بای پس کجاست؟ علائم خرابی بای پس چیست و چطور از خراب شدن این قطعه جلوگیری کنیم؟

در این نوشته می‌خواهیم درباره قطعه بای پس در پکیج و عملکرد آن با شما صحبت کنیم و روش عیب‌یابی قطعه بای پس را به شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید با عملکرد قطعه بای پس بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

عکس بای پس پکیج

بای پس پکیج چیست؟

همان‌طور که توضیح دادیم، پکیج قطعات مختلفی دارد که هرکدام از آنها وظایف خاص خودشان را دارند. کارکرد قطعات پکیج در کنار هم باعث می‌شود که پکیج بتواند به‌خوبی کارش را انجام دهد و علاوه بر گرم کردن محیط خانه، آب مصرفی منزل را نیز گرم کند.

فرآیند گرم کردن محیط به وسیله گردش آب در لوله‌های شوفاژهای پکیج انجام می‌شود. بعد از گرم کردن آب، پکیج باید این آب گرم را با فشار مناسب به لوله‌های رادیاتورها برساند تا آب به‌درستی در مدار پکیج و رادیاتورها در گردش باشد و مشکل کمبود فشار آب پیش نیاید.

گاهی اوقات به دلیل وجود رسوب در لوله‌ها یا کاهش فشار آب ساختمان، فشار آب پکیج کم می‌شود و این موضوع به پمپ پکیج فشار می‌آورد. زمانی که پمپ پکیج بی مورد کار کند و فشار آب پکیج کم باشد، این احتمال وجود دارد که پکیج بسوزد و کاملاً خراب شود.

بای پس (Bypass)، قطعه‌ای مهم است که در زمان کمبود آب داخل پکیج شروع به کار می‌کند. این قطعه، یک شیر یک طرفه دارد و مانند یک راه میانبر، مسیر آب خروجی پکیج را به پمپ پکیج متصل می‌کند. در زمان کاهش فشار آب، آب قبل از ورود به مدار رادیاتورها، از طریق بای پس مجدداً به پمپ وارد می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که پمپ به‌صورت عادی کار کند و فشار زیادی به پمپ وارد نشود. بای پس به نوعی از نبودن آب در پمپ جلوگیری می‌کند و این کمبود آب را جبران خواهد کرد.

به همین دلیل با نصب بای پس، از بروز مشکلات جدی برای پمپ جلوگیری می‌کنیم و با نگهداری از قطعات، هزینه تعمیرات پکیج را کاهش خواهیم داد.

محل نصب بای پس

محل قرارگیری بای پس پکیج کجاست؟

بای پس در مسیر لوله آب ورودی قرار دارد و به صورت یک انشعاب است که از لوله ورودی آب گرفته شده است تا بتواند وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد.

اگر می‌خواهید برای تعویض بای پس پکیج اقدام کنید یا سالم‌ بودن این قطعه را بررسی کنید، باید لوله‌های آب ورودی را بررسی کنید تا بتوانید بای پس را پیدا کرده و بررسی‌های لازم را روی این قطعه انجام دهید.

بای پس پکیج ایران رادیاتور

نحوه عملکرد بای پس پکیج چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم، عملکرد بای پس به این صورت است که آب را مجدداً به پمپ هدایت می‌کند و از کار کردن بیش از حد پمپ و وارد شدن فشار زیاد به این قطعه جلوگیری می‌کند. قطعه بای پس از قطعات مختلف و بخش‌های دیگری تشکیل شده است که به عملکرد صحیح بای پس کمک می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

در ادامه با قطعات بای پس و وظیفه هرکدام از این قطعات آشنا خواهید شد.

1- شیر بای پس پکیج:

اولین قطعه که وظیفه مهمی نیز بر عهده دارد، شیر بای پس پکیج است. این شیرها امروزه معمولاً به‌صورت اتوماتیک هستند و بین مسیر پکیج و رادیاتور قرار می‌گیرند. اکثر کارشناسان و تعمیرکاران پکیج توصیه می‌کنند که از شیر بای پس در سیستم استفاده شود.

وظیفه شیر بای پس این است که میزان جریان آب را تنظیم کند تا در صورت کم‌ بودن فشار آب، به پکیج فشاری وارد نشود و سیستم گرمایشی بتواند به‌درستی کار خود را انجام دهد. این موضوع کمک می‌کند که احتمال خرابی پکیج در اثر کم‌ بودن فشار آب، کمتر شود.

همچنین شیر بای پس، فشار آب وارد شده به سیستم گرمایشی را کنترل می‌کند و با این کار از ورود آب با فشار زیاد به این سیستم جلوگیری کرده و ایمنی سیستم را تضمین می‌کند.

به همین دلیل با وجود شیر بای پس، شما می‌توانید بدون مشکل از پکیج خودتان استفاده کنید.

2- فنر بای پس:

فنر بای پس نیز قطعه‌ای مهم است که به عملکرد درست بای پس کمک می‌کند. اگر فنر بای پس فرسوده شود و وظیفه‌اش را به‌درستی انجام ندهد، شاهد این هستید که با وجود روشن بودن پکیج، دمای آب بالا نمی‌رود و آب گرم نمی‌شود. بنابراین در صورت مشاهده گرم نشدن آب، خوب است قطعات پکیج مانند فنر بای پس را بررسی کنید و در صورت لزوم، برای تعویض این قطعات اقدام کنید.

همچنین با رسوب‌زدایی پکیج به صورت منظم و یا استفاده از سختی گیر پکیج، می‌توانید از گرفتگی و خرابی فنر بای پس پیش گیری کنید.

روش تعویض شیر اطمینان پکیج را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این قطعه مهم پکیج را به‌راحتی تعویض کنید.

روش تعویض بای پس

نشانه‌های خرابی بای پس پکیج چیست؟

تا اینجا، با بای پس و قطعات مهم آن آشنا شدید. در این قسمت می‌خواهیم نشانه‌های خرابی بای پس را بررسی کنیم تا در صورت نیاز بتوانید برای تعویض یا تعمیر این قسمت اقدام کنید.

موارد زیر از جمله علائم خرابی بای پس هستند:

1- عملکرد نامناسب سیستم گرمایشی:

یکی از موارد مهمی که نشان‌دهنده خرابی این قطعه است، وجود مشکل در سیستم گرمایشی پکیج است. در این حالت، در زمان باز کردن آب گرم مشکلی ندارید و می‌توانید از آب گرم با دمای مناسب استفاده کنید؛ اما سیستم گرمایشی مرتبط با رادیاتورهای پکیج به‌درستی کار نمی‌کنند و نمی‌توانند محیط خانه شما را به‌خوبی گرم کنند. این مشکل بیشتر در پکیج‌های تک مبدل وجود دارد و در پکیج‌های دو مبدل کمتر اتفاق می‌افتد.

ضعیف شدن یا خرابی فنر بای پس یا گیر کردن شی در این قطعه باعث بروز این مشکل می‌شود. اگر شاهد این وضعیت در پکیج خود بودید، باید قطعه بای پس را بررسی کنید و مشکلات این قطعه را سریعتر حل کنید.

علائم خرابی بای پس پکیج

2- خرابی سوپاپ بای پس در پکیج‌های دو مبدل:

اگر از پکیج دو مبدل در خانه خود استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که سوپاپ بای پس خراب شود و این موضوع در کار پکیج شما اختلال ایجاد کند. یکی از نشانه‌های خرابی سوپاپ این است که رادیاتورهای شوفاژ گرم می‌شوند؛ اما دمای آب پایین است.

3- نامناسب بودن آب گرم مصرفی:

یکی از علائم خرابی قطعه Bypass این است که پکیج و تمام قطعات آن به‌درستی کار می‌کنند و مشکلی در این سیستم وجود ندارد؛ اما باز هم شاهد این هستیم که آب گرم مصرفی دمای بالایی ندارد و کیفیت آن مطلوب نیست.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

در این حالت نیز باید به بررسی بای پس بپردازید و برای رفع مشکل و تعمیر آن اقدام کنید تا هیچ‌گونه خطری سیستم پکیج و مخصوصاً پمپ را تهدید نکند.

دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این مشکل ناخوشایند را سریع‌تر برطرف کنید.

سرویس و تعمیر پکیج

4- سیستم گرمایش خوب اما آب مصرفی بد:

این حالت برعکس حالت اول است. یعنی سیستم گرمایش به‌درستی کار می‌کند و محیط خانه گرمای قابل‌ قبولی دارد، اما آب گرم مصرفی به‌درستی تأمین نمی‌شود و دمای مطلوبی ندارد.

در این حالت نیز می‌توان گفت احتمالاً مشکل از بای پس است و شما باید این قطعه را بررسی کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی آن را برطرف کنید.

5- گرمای نامناسب سیستم گرمایش پکیج:

یکی دیگر از علائم خرابی بای پس این است که گرمای آب مصرفی مناسب است و پکیج مانند روزهای قبل کار می‌کند، اما گرمای تولید شده سیستم گرمایش مناسب نیست و شوفاژها دمای بالایی ندارند. یکی از دلایل این موضوع گرفتگی لوله‌های رادیاتورها است که با تعویض لوله کشی شوفاژ حل می‌شود.

دلیل دیگر آن، خراب شدن قطعه بای پس است. در این حالت احتمالاً فنر بای پس به‌خاطر تجمع رسوبات دچار گرفتگی شده است و باید این قطعه را بررسی کنید.

زمانی که فنر دچار مشکل می‌شود و وضعیت گرمایش محیط به هم می‌خورد، مصرف گاز پکیج نیز بالاتر از حالت عادی می‌رود و گاز بیشتری مصرف می‌کند تا بتواند گرمای مطلوب را فراهم کند؛ اما باز هم نتیجه خاصی به دنبال ندارد و عملکرد آن درست نیست.

تعویض سوپاپ بای پس پکیج

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره بای پس پکیج صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که این قطعه، از پمپ پکیج محافظت می‌کند و از وارد شدن فشار به پمپ جلوگیری می‌کند. سپس قطعات مختلف بای پس را به شما معرفی کردیم. در ادامه نیز علائم خراب شدن بای پس را به شما توضیح دادیم. گفتیم که وجود مشکل در سیستم گرمایشی پکیج، نامناسب بودن دمای آب گرم، گرم نشدن رادیاتورهای شوفاژ و خرابی سوپاپ و فنر بای پس از جمله نشانه‌های خرابی این قطعه هستند.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام کارهای تخصصی مانند راه اندازی و نصب پکیج، تعمیر قطعات پکیج و لوله کشی شوفاژها از افراد حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید و انجام این کارها را به تعمیرکاران باتجربه بسپارید. تیم حرفه‌ای هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و کارهایی مانند نصب و سرویس پکیج را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *