پکیج، یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که برای گرم شدن فضای خانه و تامین آب گرم مصرفی نصب می‌شود. سیستم پکیج، پیچیده است و بخش‌ها و قطعات مختلفی دارد. در تمام پکیج‌های ایرانی و خارجی، چندین سنسور و قطعه امنیتی وجود دارد که از بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی و انفجار پکیج جلوگیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قطعات پکیج دیواری، شیر اطمینان پکیج است.

شیر اطمینان پکیج، به تغییرات دما و فشار حساس است و فشار مدار گرمایش پکیج را کنترل می‌کند. به محض بالا رفتن فشار و دمای پکیج، آب اضافی پکیج از شیر اطمینان خارج می‌شود تا فشار پکیج پایین بیاید و پکیج منفجر نشود. شیر اطمینان به شیر تخلیه پکیج نیز معروف است. این قطعه کمک می‌کند تا فشار پکیج در محدوده خاصی حفظ شود و به لوله‌های پکیج و سیستم داخلی آن فشاری وارد نشود. گاهی اوقات شیر اطمینان خراب می‌شود و باید برای تعویض شیر اطمینان پکیج اقدام کنیم.

هرگونه خرابی در شیر اطمینان پکیج منجر به بالا رفتن فشار پکیج و وارد شدن آسیب‌های جدی به پکیج می‌شود. به همین دلیل نیاز است که خیلی سریع برای تعمیر این قطعه یا تعویض آن اقدام کنید.

برای تعمیر پکیج و تعویض قطعات آن، شما می‌توانید از فرد متخصص و سرویسکار پکیج کمک بگیرید تا خیلی سریع تعمیرات پکیج را برای شما انجام دهند. همچنین خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید و با رعایت اصول ایمنی، شیر اطمینان پکیج را تعویض کنید.

در این نوشته، نکات مهم برای تعویض شیر اطمینان پکیج را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید خیلی راحت، شیر تخلیه قبلی پکیج را در بیاورید و یک شیر اطمینان جدید را جایگزین آن کنید. همچنین ویدئویی از این مراحل را نیز به شما نشان خواهیم داد.

از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

شیر اطمینان در پکیج

شیر اطمینان پکیج چیست؟

فشار پکیج، محدوده خاصی دارد و باید این فشار در پکیج حفظ شود. مقدار فشار داخل پکیج با عقربه‌های فشارسنج آن مشخص می‌شود. زمانی که فشار پکیج از محدوده طبیعی خود بیشتر یا کمتر شود، عملکرد پکیج با مشکل مواجه می‌شود و احتمال انفجار پکیج و ترکیدن لوله‌ها چندین برابر خواهد شد.

شیر اطمینان پکیج، قطعه‌ای حساس در پکیج است که همواره فشار و دمای پکیج را کنترل می‌کند. زمانی که فشار پکیج بالا برود و به محدوده 3 بار برسد، حجم آب گرم داخل پکیج نیز بیشتر می‌شود. در این حالت، شیر اطمینان پکیج به صورت اتوماتیک فعال می‌شود و آب اضافی پکیج را تخلیه می‌کند تا فشار پکیج پایین بیاید.

به همین خاطر است که شیر اطمینان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک قطعه اصلی در پکیج محسوب می‌شود. هرگونه خرابی در این قطعه مشکل‌ساز است و آسیب‌های جدی را به پکیج وارد می‌کند.

شیر تخلیه پکیج

مکان قرارگیری شیر اطمینان پکیج در قسمت‌های پایین پکیج است و به کنترل فشار و دمای پکیج کمک می‌کند:

شیر اطمینان در پکیج

نشانه‌های خرابی شیر اطمینان پکیج چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که از کجا بفهمیم شیر اطمینان پکیج ما خراب شده است؟

برای تشخیص مشکل در شیر اطمینان، خوب است با نشانه‌های خرابی شیر تخلیه پکیج آشنا شوید تا بتوانید این قطعه را به‌راحتی بررسی کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

اگر شاهد دو نشانه زیر بودید، مطمئن شوید که پکیج شما خراب شده است و باید برای تعویض شیر اطمینان پکیج اقدام کنید:

1- بالا رفتن بیش از حد فشار پکیج:

اولین نشانه خرابی شیر اطمینان، بالا رفتن ناگهانی فشار پکیج است که معمولاً بدون دلیل خاصی اتفاق می‌افتد. همانطور که به شما توضیح دادیم، وظیفه شیر اطمینان پکیج این است که از بالا رفتن فشار پکیج جلوگیری کند و فشار سیستم را پایین بیاورد.

حالا اگر فشار پکیج خیلی بالا برود و متوجه شوید که شیر اطمینان کاری نمی‌کند، یعنی این قطعه خراب شده است و نیاز به تعویض فوری دارد.

2- نشتی آب از شیر اطمینان:

معمولاً شیر اطمینان را با فلز برنج یا پلاستیک محکم می‌سازند تا نشتی آب نداشته باشد. نشتی آب از شیر اطمینان پکیج، نشان می‌دهد که بدنه شیر اطمینان سوراخ شده است و از این قسمت آب چکه می‌کند. در این صورت باید سریعاً شیر اطمینان پکیج را تعویض کنید تا پکیج شما دچار مشکل نشود. البته نشتی آب از شیر تخلیه پکیج دلایل دیگری هم دارد.

البته باید بدانید که گاهی اوقات نصب اشتباه شیر اطمینان باعث نشتی آب می‌شود که در این حالت باید از یک فرد متخصص بخواهید برای نصب پکیج و قطعات آن به شما کمک کند.

علت اب دادن شیر اطمینان پکیج

علت آب دادن شیر اطمینان پکیج چیست؟

یکی از نشانه‌های خرابی شیر تخلیه، نشتی آب است. عوامل مختلفی باعث آب دادن شیر اطمینان پکیج می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوراخ‌ شدن شیر اطمینان در اثر فرسودگی قطعه
  • ورود ناگهانی آب با فشار بالا و فشار آمدن به شیر اطمینان پکیج
  • ترک‌ خوردن شیر اطمینان به‌خاطر ضربه خوردن یا محکم بستن شیر اطمینان در هنگام نصب پکیج
  • خراب‌ شدن قطعه مسدودکننده شیر اطمینان و عدم توانایی در کنترل جریان آب

این موارد باعث می‌شوند که شیر اطمینان به‌درستی کار نکند و دچار خرابی شود و به همین خاطر باید سریعاً این قطعه را تعویض کنید؛ زیرا در غیر این صورت، خراب بودن شیر اطمینان پکیج باعث جابجایی فشار پکیج می‌شود و در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌کند.

نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج

نحوه تعویض شیر اطمینان پکیج

حالا که در مورد علائم خرابی شیر اطمینان صحبت کردیم، می‌خواهیم نحوه تعویض شیر اطمینان را به شما یاد بدهیم تا بتوانید این کار را برای پکیج خود انجام دهید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که برای سرویس و تعمیر قطعات پکیج، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید و انجام کارهای فنی را به تعمیرکاران پکیج بسپارید.

برای تعویض شیر اطمینان پکیج، مراحل زیر را با رعایت اصول ایمنی و دقت کافی انجام دهید:

1- ابتدا پکیج را خاموش کنید:

در ابتدا باید پکیج را خاموش کرده و آن را از برق بکشید تا بتوانید با ایمنی کامل کار خودتان را انجام دهید. در طی تعویض قطعات پکیج بهتر است از شیر آب گرم نیز استفاده نکنید.

2- شیر پرکن پکیج را ببندید:

در دومین مرحله، شما باید شیر پرکن پکیج را ببندید تا از ورود آب و فشار هوا به پکیج جلوگیری کنید. بعد از بستن شیر پرکن پکیج، شما می‌توانید با آرامش و بدون دردسر کار خود را انجام دهید.

3- اجازه دهید تا قطعات پکیج سرد شوند:

در مرحله بعدی نیاز است که چند ساعتی پکیج را در حال خودش بگذارید تا کاملاً سرد شده و بتوانید به‌راحتی آن را لمس کنید. چون در حالت عادی معمولاً پکیج گرم است و این احتمال وجود دارد که دستتان بسوزد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟ 90002021 گرفتن قیمت

مراحل تعویض شیر اطمینان پکیج

4- آب پکیج را به صورت کامل تخلیه کنید:

در مرحله بعدی، باید آب موجود در پکیج و مدار آن را به‌صورت کامل تخلیه کنید، برای این کار می‌توانید شیر یکی از رادیاتورها را باز کنید تا آب موجود در مدار به‌صورت کامل تخلیه شود و مزاحمتی برایتان ایجاد نکند.

حواستان باشد که شیر آب ورودی به پکیج را نیز ببندید تا مجدداً آب وارد مدار گرمایش پکیج نشود.

5- فشار پکیج را صفر کنید:

در مرحله بعدی نیاز است که تمام فشار داخل پکیج را به صفر برسانید. برای این کار، شیر آبی که در پایین‌ترین سطح نسبت به پکیج قرار دارد را باز کنید تا آب موجود در لوله‌ها نیز تخلیه شود و فشار پیج به صفر برسد.

6- شیر اطمینان پکیج را تعویض کنید:

در مرحله بعدی، باید کار اصلی را انجام دهید و شیر اطمینان فعلی را از روی پکیج باز کرده و سپس شیر جدید را با آن جایگزین کنید. بعد از نصب شیر جدید، دور تا دور آن را با نوار تفلون بپوشانید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

7- هواگیری پکیج را انجام دهید:

پس از تعویض شیر اطمینان پکیج ایران رادیاتور یا سایر برندها، باید شیر پرکن را باز کنید و پکیج را روشن کنید تا فشار پکیج به 0.5 تا 1.5 بار برسد. همچنین باید در این مرحله مجدداً شیر ورودی آب را باز کنید تا آب وارد مدارد پکیج شود.

8- شیر تخلیه را تست کنید:

در مرحله بعد، شیر تخلیه را هنگام کار کردن پکیج چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه نشتی در آن وجود ندارد و کار نصب و تعویض شیر اطمینان پکیج به‌درستی انجام شده است.

با انجام این 8 مرحله، شما می‌توانید شیر اطمینان پکیج را عوض کنید و با اطمینان خاطر پکیج خود را روشن کنید.

در ویدئوی زیر، مراحل تعویض شیر اطمینان را به صورت کامل مشاهده می‌کنید:

ویدئوی آموزش تعویض شیر اطمینان پکیج در 8 مرحله

نحوه تست شیر اطمینان پکیج

اگر می‌خواهید عملکرد شیر اطمینان را بررسی کنید و مطمئن شوید که این قطعه به‌درستی کار می‌کند، اجازه دهید که فشار پکیج بالا برود و آب بسیار داغ شود. حالا باید مشاهده کنید که در زمان استفاده از آب گرم، فشار پکیج به چه اندازه‌ای می‌رسد و در چه فشاری، شیر اطمینان چکه می‌کند؟

اگر پس از اینکه فشار پکیج به 3 بار رسید، شیر اطمینان شروع به چکه کرد، یعنی به‌درستی کار می‌کند. اما اگر قبل از رسیدن به این فشار شیر تخلیه چکه می‌کند، احتمالا خراب شده است و قطعات آن مانند اورینگ یا واشر مشکل دارد که در این صورت باید این قطعه تعویض شود.

سرویس و تعمیر پکیج با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، شما را با یکی از مهم‌ترین قطعات پکیج یعنی شیر اطمینان پکیج آشنا کردیم و عملکرد این قطعه را به شما توضیح دادیم. همچنین درباره نشانه‌های خرابی شیر تخلیه با شما صحبت کردیم. در ادامه به شما توضیح دادیم که بعد از خرابی این قطعه، برای تعویض شیر اطمینان پکیج چه کارهایی را باید انجام دهید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

در هر ساعتی از شبانه روز، شما می‌توانید از خدمات هوم سرویز برای تعمیر و سرویس پکیج استفاده کنید و مشکلات پکیج خود را خیلی سریع برطرف کنید. همچنین با هوم سرویز، خدماتی مانند نصب رادیاتور شوفاژ و لوله کشی شوفاژ با بهترین قیمت برای شما انجام خواهد شد.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر پکیج ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *